Sommar istället för is..

När man tjatar om hur varmt det borde vara och att man hatar snö och slask, så vet man inte riktigt hur andra varelser har det på vår planet.

Isbjörnarna som lever i Arkis har helt annan uppfattning. Idag klarar sej ytterst få isbjörnar per år, isen smälter och dom kan inte skaffa sej föda eftersom det finns ute på isen där sälarna lever, men sälarna klarar sej inte heller för att isen smälter för fort och sälungarna hinner inte lära sej simma.
Folk vill hela tiden att man ska skänka pengar för att isbjörnarna ska klara sej... Men vad gör det för skillnad? Vi kan ju inte direkt slänga ut konstgjord snö och frysa vattnet? Det är ju den globala uppvärmningen som gör detta. När jag frågade syster min så sa hon att det var långsiktigt, men tänk om vi inte har så lång tid?
Isbjörnarna måste simma flera mil för att komma till nästa mark eftersom det är för långt att återvända tillbaka när isen smälter, när dom kommer fram så är dom flesta för trötta och magra för att jaga... vilket leder till ni vet vad.

Sånna här saker sitter jag och tänker på ibland.. hemskt. Jag sitter här och kan nästan inte göra någon skillnad, men om alla skulle tänka så, så skulle inte jorden vara som den är idag.. Vilket jag inte vet om det är positivt eller negativt.


Cheers / Josse


Kommentarer
Postat av: Sofia

Tackså jätt mkt! :D fortsätt gärna läsa :D

2009-03-15 @ 11:31:24
URL: http://chicflia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0